Voedsel-Economisch Bericht; wie voedt Nederland? |
7-11-2019 |
In 2018 kopen Nederlandse consumenten voor circa 60 miljard euro aan eten en drinken in detailhandel (voornamelijk supermarkten) en foodservice (voornamelijk horeca). Dat is een stijging van 2,5% ten opzichte van 2017. De online verkoop van levensmiddelen van supermarkten met fysieke winkels groeit in 2018 met 30%. Ook maaltijdbezorging wint aan populariteit. Voor het voedsel bij de consument is, zorgt het agrocomplex - een omvangrijke keten van mensen en bedrijven - voor toelevering, productie, verwerking en distributie. In de primaire productie zijn in 2018 een kleine 54.000 land- en tuinbouwbedrijven actief; 1,7% minder dan in 2017. Deze bedrijven zorgen voor ruim 153.000 voltijdsbanen. Nog steeds behoort meer dan de helft (56%) van de arbeidskrachten tot het gezin van de boer of tuinder. De land- en tuinbouw in Nederlands heeft 1,82 mln. ha in gebruik als cultuurgrond. Bijna 4% daarvan is gecertificeerd biologisch.
Agrocomplex draagt 7% bij aan nationale economie en 8% aan werkgelegenheid Met circa 51 mld. euro draagt het totale agrocomplex in 2017 zo’n 7% bij aan het bruto binnenlands product (bbp). Driekwart van de toegevoegde waarde is te danken aan de export. De werkgelegenheid groeit tot zo’n 582.000 arbeidsjaren in 2017; dat is circa 8% van de nationale werkgelegenheid. Dat blijkt uit het jaarlijkse Voedsel-Economisch Bericht van Wageningen Economic Research.
|