Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw |
Groei in consumentenbestedingen duurzaam voedsel in bijna alle productgroepen
|
11/17/2020
|
In 2019 lieten bijna alle productgroepen binnen duurzaam voedsel per saldo een groei zien. Een uitzondering is Dranken en Voeding, niet gespecificeerd.
|
⢠Vlees en vleeswaren (⬠2.096 mln., 10% groei ten opzichte van 2018), Koffie en thee (⬠1.233 mln., 6% groei) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (⬠1.039 mln., 15% groei) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2019. ⢠Zuivel was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2019 (81%). Deze flinke stijging is mede veroorzaakt door de opschaling van het keurmerk On the Way to PlanetProof op zuivelproducten. Eieren was de productgroep met de één na grootste relatieve stijging in omzet (58%). Deze stijging is mede veroorzaakt doordat een aantal supermarkten voor hun assortiment scharreleieren in 2019 een minimumnorm hebben geïntroduceerd van 1 ster Beter Leven keurmerk. ⢠Zuivel (+⬠445 mln.) en Vlees en vleeswaren (+⬠193 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging in de periode 2018-2019. ⢠Bij Dranken is de groei van de omzet met een duurzaamheidskeurmerk in 2019 niet doorgezet (-1%). Ook binnen Voeding, niet gespecificeerd is de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk teruggelopen (-21%). Dit is het gevolg van het feit dat van minder voeding het product onbekend is in de basisdata.
|