Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Themes > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Select an indicator
Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw

Lichte afname bestedingen biologisch voedsel door COVID-19
9/22/2021

COVID-19 in heeft in 2020 veel impact op de ontwikkelingen van de bestedingen in het biologische segment. In 2020 is er een halvering in de omzet aan biologische producten in de foodservice door COVID-19.

In de supermarkten en de gespecialiseerde biologische winkels zijn de bestedingen aan biologisch juist gestegen (+9%). De stijging heeft vooral te maken met een verschuiving van de consumentenvraag richting deze kanalen. Als totaal zijn de bestedingen in de gemeten kanalen ten opzichte van 2019 licht afgenomen (-1%).

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen hebben een lange periode in de lift gezeten. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan van soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2019 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5% tot 8% gestegen. In 2020 is de situatie anders door COVID-19. De bestedingen aan biologisch voedsel zijn licht afgenomen met 1%. Dit is gemeten in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90% van alle bestedingen aan voedsel in een normaal jaar.

De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in de supermarkten, 1.020 miljoen euro in 2019. De gespecialiseerde winkels voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 327 miljoen euro in 2019 een ander belangrijk kanaal van afzet voor biologische voeding. De foodservice (horeca, catering e.d.) was goed voor een omzet van 277 miljoen euro aan biologisch in 2019. In 2020 was de rol van de supermarkten en de gespecialiseerde biologische winkels in de afzet van biologisch nog groter. Door COVID-19 gerelateerde beperkingen is er veel minder voedsel in de foodservice verkocht. Uitgaven aan biologisch zijn in de foodservice met 48% gedaald naar 145 miljoen euro. Door een verschuiving van de vraag is in 2020 meer biologisch voedsel afgezet in de retail. In de supermarkten waren de bestedingen in 2020 1.107 miljoen euro (+9%). In de gespecialiseerde biologische winkels waren deze 356 miljoen euro (+9%). Deze stijgingen hebben het verlies in de foodserviceomzet niet kunnen goedmaken.

Zuivel is met een omzet van 264 mln. euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2020, gevolgd door Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (259 mln. euro).

De totale omzet aan biologisch voedsel bedroeg 1.624 miljoen euro in 2019 en 1.608 miljoen euro in 2020. Het aandeel van biologische producten in de voedselbestedingen blijft met 3% relatief beperkt. Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2020 nog enkele miljoenen euro extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk biologisch in verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in de meting, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur online handel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.


Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2014 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2017 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2018 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2019 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020 (rapport)


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



Top of page