Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Verkoopkanalen
     
Verkoopkanalen
Kies een indicator
Verkoopkanaal - Beschouwing retaillandschap

Hoe duurzaamheid voor een bewogen retail-landschap zorgt

Twee decennia geleden was de supermarkt een plek waar men eten kon kopen. De keuze bestond meestal uit een discounter of een ‘gewone’ supermarkt in een wat grotere stad. Bij de discounter kon men goedkoop halen wat er nodig was. Bij de supermarkt kon dat ook, maar wel iets prijziger, en in twee, drie of vier verschillende varianten, afhankelijk van de formule.



Duurzame voeding als marktsegment stelde twee decennia geleden niet veel voor. Voor producten die Fair Trade of biologisch waren moest de consument naar een Wereldwinkel of een reformwinkel. Het aantal mensen die daar hun dagelijkse boodschappen haalde was op één hand te tellen. De prijs van duurzame producten was heel hoog en het assortiment beperkt; men moest wel heel graag de wereld willen verbeteren om al de boodschappen bij de duurzame winkel te doen. Inmiddels is er veel veranderd.

Aandacht voor gezondheids- en duurzaamheidsaspecten van ons eten heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen hun dagelijkse boodschappenmandje aan gingen vullen met producten uit duurzame speciaalzaken. Ook de economische ontwikkeling heeft een steentje bijgedragen: wij wilden en wij kregen meer keuze. Een keuze voor gemak, een keuze voor kwaliteit, een keuze voor een gezonder product en een keuze voor een duurzamer product. Bovendien associëren veel mensen duurzame producten met kwaliteit en gezonde voeding. Duurzaamheid is zo langzamerhand geen niche meer. Brede groepen consumenten kiezen nu dagelijks bewust voor biologische melk, vlees of duurzaam gevangen vis.

Het grote gevolg voor het retail-landschap is dat het kleine biologische winkeltje en de grote supermarkt naar elkaar toe zijn gegroeid. Er is een hybride vorm ontstaan: een supermarktketen voor duurzaam die inspeelt op de groei van het consumentensegment dat op duurzaam aanslaat. Het aantal filialen van biologische supermarkten nam toe van 20 in 2013 naar 50 in 2015 (zie ook Detailinfo.nl). Terwijl duurzame ketens als Ekoplaza, Marqt en Van Gimsel zich meer op de massa zijn gaan richten, gingen de reguliere supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Plus die al langer de massa aantrokken zich ook meer richten op duurzaamheid, en in het bijzonder biologisch. Maar waar een volwassen marktsegment ontstaat, gelden regels van keiharde concurrentie.

Bij een vergelijkbaar assortiment is concurreren op prijs één van de weinige mogelijkheden. En daarbij staan de supermarkten zeker met 1-0 vóór. Een reguliere high-end full-service supermarkt beschikt over een assortiment van meer dan 30.000 producten en heeft een enorm distributienetwerk achter zich. Nieuwe productlijnen inpluggen in de bestaande efficiënte logistieke processen is voor hen relatief gemakkelijk. Productie- en distributiekosten zijn lager geworden en consumentenprijzen kunnen naar beneden. Duurzame supermarkten en zeker kleinere winkels hebben dat volume en het distributievoordeel niet. Daarnaast zijn reguliere supermarkten tegenwoordig een belevenisplek, met geoutilleerde sushi-, grill- en koffiebars. Duurzame winkelketens zullen ook allerlei zaken uit de kast moeten halen om klanten aan zich te binden. Ondertussen zijn zij wel hun prijzen gaan verlagen.

De verliezers in deze strijd zijn reeds zichtbaar. De overgebleven kleine biologische winkels hebben moeite om hun omzet te behouden. De gemiddelde omzetten in deze categorie zijn dalende en een aantal winkels heeft ook in het afgelopen jaar de deuren moeten sluiten, volgens de gegevens van Bionext, de brancheorganisatie voor biologisch. Ook het aantal van niet-samenwerkende biologische winkels daalde tussen 2013 en 2015 van 295 naar 277 (Detailinfo.nl). De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren doorzet.


Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven