Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Kies een indicator
Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw

Consumenten besteden opnieuw meer aan biologisch voedsel
15-11-2016

De consumptie van biologische producten blijft toenemen. Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten.

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen zitten in de lift. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan tot 20% in de periode 2010-2014.Tussen 2014 en 2015 is de omzet van biologische producten met 10% gestegen. Dit is gemeten bij een steekproef bestaande uit 70% van de supermarkten (o.b.v. marktaandeel in het supermarktkanaal), alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering). De steekproefomzetten bedroegen 990 miljoen euro in 2014 en 1.089 miljoen euro in 2014. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft relatief beperkt tot net onder 3%.
Zuivel is met 21% van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door Aardappelen, groente en fruit (18%) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige (17%). De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten; 586 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 338 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering e.d.) is goed voor een omzet van 164 miljoen euro.

Wageningen Economic Research schat dat in 2015 consumenten in totaal voor ruim 1,3 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief 30% supermarkten en andere kleinere verkoopkanalen zoals boerenmarkten en internet, oftewel de kanalen die niet meegenomen zijn in de bovenstaande steekproef. 


Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)

 



Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven