| Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw |
Biologisch groeit in 2024: retail stuwt omzet Ʃn volume
|
9-9-2025
|
De bestedingen aan biologische producten zijn in 2024 toegenomen. In totaal zijn de uitgaven in de gemeten verkoopkanalen met 10% gestegen ten opzichte van 2023. Deze stijging ligt ruim boven de algemene stijging van de voedselprijzen in 2024 en wordt mede gedreven door een volumegroei van biologisch eten en drinken op de consumentenmarkt.
|
Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten lieten in de periode 2010ā2015 een jaarlijkse stijging zien van soms wel 20%. Tussen 2015 en 2019 groeide de omzet jaarlijks met 5% tot 8%. In 2020 en 2021 was de situatie anders vanwege COVID-19, met ontwikkelingen variĆ«rend van een daling van 1% tot een stijging van 2%. In 2022 en 2023 stegen de bestedingen jaarlijks met 11%, wat ongeveer gelijk opliep met de inflatie.
In 2024 is er sprake van een stijging van 10%, waarbij vooral het volume van biologisch voedsel is toegenomen. Deze groei is gemeten in supermarkten (12% stijging), speciaalzaken voor duurzame voeding (15% stijging) en de foodservice (zoals horeca en catering), waar juist een daling van 2% werd geregistreerd. Samen vertegenwoordigen deze kanalen naar schatting circa 90% van alle voedselbestedingen in een normaal jaar.
De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vonden in 2024 plaats in supermarkten, met een omzet van 1,45 miljard euro. Gespecialiseerde winkels voor duurzame, met name biologische, voeding vormden een ander belangrijk afzetkanaal, met een omzet van 459 miljoen euro. De foodservice (zoals horeca en catering) realiseerde een omzet van 296 miljoen euro aan biologische producten.
Aardappelen, groenten en fruit vormden in 2024 de grootste productgroep binnen het biologische segment, met een omzet van 535 miljoen euro. Zuivel volgde met 363 miljoen euro.
De totale omzet van biologisch voedsel kwam in 2024 uit op 2,203 miljard euro. Het aandeel van biologische producten in de totale voedselbestedingen bleef daarmee met 3% relatief beperkt. Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2024 daarnaast nog enkele miljoenen euro extra besteed aan biologisch gecertificeerd voedsel via verkoopkanalen die buiten de meting vielen, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur online verkoop en gespecialiseerde winkels zoals bakkerijen, slagerijen en delicatessenzaken.
|