Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Kies een indicator
Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw

Toename bestedingen biologisch voedsel door inflatie en herstel foodservice in 2022
13-9-2023

De ontwikkelingen van de bestedingen in het biologische segment hebben in 2022 te maken met een sterke inflatie en een verschuivende vraag van de retail terug naar de foodservice na COVID-19. Als totaal zijn de bestedingen in de gemeten kanalen ten opzichte van 2021 gestegen met 11%.

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen hebben een lange periode in de lift gezeten. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan van soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2019 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5% tot 8% gestegen. In 2020 en 2021 was de situatie anders door COVID-19 met ontwikkelingen van tussen een daling van 1% en een stijging van 2%. In 2022 is er een stijging van 11%. Dit is gemeten in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90% van alle bestedingen aan voedsel in een normaal jaar. Een verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice na COVID-19 en de stijgende prijzen van voedsel zijn belangrijke factoren voor de ontwikkelingen in 2022. De stijging in de afzet van biologisch en totaal voedsel is vooral in de foodservice relatief groot, maar het aandeel biologisch voedsel daar is veel lager dan in de detailhandel.

De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in de supermarkten, 1,2 mld. euro in 2022. De gespecialiseerde winkels voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 374 mln. euro in 2022 een ander belangrijk kanaal van afzet voor biologische voeding. De foodservice (horeca, catering e.d.) was goed voor een omzet van 243 mln. euro aan biologisch in 2022.

Aardappelen, groenten en fruit is met een omzet van 417 mln. euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2022, gevolgd door Zuivel (309 mln. euro).

De totale omzet aan biologisch voedsel bedroeg 1.805 mln. euro in 2021. Het aandeel van biologische producten in de voedselbestedingen blijft met 3% relatief beperkt. Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2022 nog enkele miljoenen euro extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk biologisch in verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in de meting, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur online handel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.




Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2014 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2018 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2019 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2021 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2022 (rapport)


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven