Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw |
Ontwikkeling aandeel duurzaam voedsel per productgroep vooral positief
|
9-9-2025
|
In bijna alle productgroepen laten producten met een keurmerk een stijging in de bestedingen zien.
|
Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen bedroeg in 2024 gemiddeld 21%, al varieert dit aandeel per productgroep. In datzelfde jaar stegen de prijzen van voedsel minder sterk dan in voorgaande jaren. Het totale volume van verkocht duurzaam voedsel nam toe met 1%, terwijl het totale volume voedselverkoop gelijk bleef (0%). Belangrijkste ontwikkelingen tussen 2023 en 2024:
⢠Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale bestedingen aan die productgroepen steeg het meest bij Vis (van 59% naar 62%) en Eieren (van 61% naar 64%). Bij Zuivel daalde dit aandeel licht, van 21% naar 20%.
⢠De productgroepen met de hoogste consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in 2024 zijn:
⢠Vlees en vleeswaren: ⬠3,9 mld. (+7% ten opzichte van 2023)
⢠Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig: ⬠2,4 mld. (+5%)
⢠Zuivel: ⬠1,7 mld. (-6%) ⢠Binnen de categorie Voeding, niet gespecificeerd ontbreken productdetails in de basisdata. Ontwikkelingen in deze categorie kunnen daarom per jaar sterk fluctueren.
⢠Het aandeel van producten met een topkeurmerk in de totale voedselbestedingen bedroeg 14% in 2024. Dit betreft producten met ten minste één van de volgende keurmerken:
ASC, MSC, Rainforest Alliance, Biologisch (inclusief EKO en Demeter; ook biologische tropische producten zijn meegerekend), Beter Leven (1 ster voor zuivel, 2 en 3 sterren), Fairtrade, On the way to PlanetProof en SRP.
|