Marktaandeel duurzaam voedsel - Land- en tuinbouw |
Aandeel duurzaam voedsel 21%, topkeurmerken 14%
|
9-9-2025
|
De totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in de drie onderzochte verkoopkanalen bedroegen in 2024 bijna ⬠14,3 mld., een stijging van 4% ten opzichte van 2023.
|
Ook de uitgaven aan voedsel in het algemeen binnen deze verkoopkanalen zijn met 4% gestegen, tot ⬠68,1 mld. Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen bedraagt daarmee 21%. Zowel de prijsstijging (variërend van 2% tot 6% per verkoopkanaal) als de toename in het verkochte volume duurzaam voedsel speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Het volume duurzaam verkocht voedsel steeg met 1%, terwijl het totale verkochte voedselvolume gelijk bleef.
In 2024 bedroeg het aandeel van de bestedingen aan duurzaam voedsel met een Topkeurmerk 14% van de totale voedselbestedingen. Dit betreft producten met keurmerken die als topkeurmerk zijn beoordeeld door Milieu Centraal: ASC, MSC, Rainforest Alliance, Biologisch (inclusief EKO en Demeter, bestedingen aan biologische tropische producten zijn in deze rapportage meegenomen), Beter Leven 1 ster (alleen voor zuivel), 2 sterren en 3 sterren, Fairtrade, On the way to PlanetProof en SRP.
|