Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Themes > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Select an indicator
Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw

Groei in consumentenbestedingen duurzaam voedsel in bijna alle productgroepen
10/30/2018

In 2017 lieten alle productgroepen binnen duurzaam voedsel – behalve Eieren en Brood, granen, koek en gebak - per saldo een groei zien.

Vlees en vleeswaren (€ 1.418 mln., groei met 40% ten opzichte van 2016), Koffie en thee (€ 930 mln., 16% groei) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 607 mln., 16% groei) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2017. Vlees en vleeswaren was de productgroep met de grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2017.

Het grootste marktaandeel van duurzaam product binnen een bepaalde productgroep in 2017 was voor Eieren: 37% van eierenomzet betrof duurzame eieren. Tegelijkertijd daalde de omzet van eieren met een duurzaamheidskeurmerk met 8% in dat jaar. De fipronilaffaire en de ophokplicht zorgden voor minder aanbod eieren met een keurmerk. In de detailhandel was de eierprijs in de zomermaanden van 2017 historisch hoog.

Bij Brood, granen koek en gebak had biologisch brood met name in de foodservice te maken vanwege de concurrentie van andere broodsoorten met karakteristieke eigenschappen (ambachtelijk, rustiek, bijzondere ingrediënten). Daarnaast was er een toenemende substitutie van brood door andere producten, waardoor brood minder populair werd.





Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2014 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2017 (rapport)

 



Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



Top of page