Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw |
Alle producten met uitzondering van Eieren en Voeding, niet gespecificeerd groeien in duurzame bestedingen
|
19-9-2022
|
In 2021 lieten bijna alle productgroepen binnen duurzaam voedsel per saldo een groei zien ten opzichte van 2020. Uitzonderingen zijn productgroepen Eieren en Voeding, niet gespecificeerd. De stijging in de afzet van duurzaam voedsel is vooral in supermarkten zichtbaar.
|
⢠Vlees en vleeswaren (⬠2.233 mln., +3% ten opzichte van 2020), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (⬠1.589 mln., +27%) en Zuivel (⬠1.218 mln., +12%) waren productgroepen met het grootste aandeel in de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2021 (zie figuur 2 en tabel 3).
⢠Dranken was een productgroep met de grootste stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2021 (+36%). De stijging wordt veroorzaakt door de opkomst van keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance en Biologisch in deze productgroep op met name sappen.
⢠Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (+⬠338 mln.) en Aardappelen, groenten en fruit (+⬠201 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging in de periode 2020-2021.
⢠Eieren en Voeding, niet gespecificeerd laten een daling van respectievelijk 3% en 4% in de bestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk zien. Bij Eieren zijn ook de totale bestedingen met 4% gedaald. Een deel van vrije-uitloop-eieren kon in 2021 niet onder een keurmerk verkocht worden door ophokplicht in verband met vogelgriep. De ontwikkeling van de omzet in de groep Voeding, niet gespecificeerd is het gevolg van het feit dat van deze categorie de producten niet bekend zijn in de basisdata, de ontwikkelingen kunnen daardoor jaarlijks schommelen.
|