Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw |
Lichte toename bestedingen biologisch voedsel in het tweede coronajaar
|
19-9-2022
|
De ontwikkelingen van de bestedingen in het biologische segment kennen enig herstel in 2021. In 2020 waren de bestedingen in de gemeten kanalen ten opzichte van 2019 licht afgenomen (-1%). In 2021 is enig herstel zichtbaar met een toename in biologische bestedingen van 2%.
|
De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen hebben een lange periode in de lift gezeten. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan van soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2019 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5% tot 8% gestegen. In 2020 is de situatie anders door COVID-19. De bestedingen aan biologisch voedsel zijn licht afgenomen met 1%. In 2021 is enig herstel zichtbaar door een toename van 2%. Dit is gemeten in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90% van alle bestedingen aan voedsel in een normaal jaar.
De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in de supermarkten, 1.024 miljoen euro in 2021. De gespecialiseerde winkels voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 364 miljoen euro in 2021 een ander belangrijk kanaal van afzet voor biologische voeding. De foodservice (horeca, catering e.d.) was goed voor een omzet van 142 miljoen euro aan biologisch in 2021. Door COVID-19 beperkingen was in de coronajaren minder voedsel in de foodservice verkocht. Uitgaven aan biologisch in de foodservice lagen in 2020 48% lager dan het jaar ervóór. In 2021 is er sprake van een gedeeltelijk herstel met 12% groei. Door een verschuiving van de vraag was in 2020 meer biologisch voedsel afgezet in de retail. In de supermarkten waren de bestedingen in 2020 1.107 miljoen euro. In de gespecialiseerde biologische winkels waren deze 356 miljoen euro. In 2021 is de omzet van biologisch in supermarkten en gespecialiseerde biologische winkels verder gegroeid, beide met 2%.
Aardappelen, groenten en fruit is met een omzet van 372 mln. euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2021, gevolgd door Zuivel (279 mln. euro).
De totale omzet aan biologisch voedsel bedroeg 1.630 miljoen euro in 2021. Het aandeel van biologische producten in de voedselbestedingen blijft met 3% relatief beperkt. Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2021 nog enkele miljoenen euro extra besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk biologisch in verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in de meting, zoals winkels in buitenlandse voeding, ambulante handel, puur online handel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.
|