Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Themes > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Select an indicator
Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw

Biologisch voedsel steeds populairder bij de consument
11/17/2020

De bestedingen aan biologische producten zijn toegenomen. Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Daarnaast is de groei veroorzaakt door de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari 2019. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten.

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen zitten in de lift. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan van soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2018 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5% tot 8% gestegen. In 2019 is deze stijging 5%. Dit is gemeten in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90% van alle bestedingen aan voedsel. De totale omzet aan biologisch voedsel in deze verkoopkanalen bedroeg 1.548 miljoen euro in 2018 en 1.625 miljoen euro in 2019. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft met 3% relatief beperkt.

Zuivel is met een omzet van 316 mln. euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2019, gevolgd door Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (272 mln. euro). De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten, 1.021 miljoen euro in 2019. De gespecialiseerde winkels voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 327 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De foodservice (horeca, catering e.d.) is goed voor een omzet van 277 miljoen euro in 2019.

Wageningen Economic Research schat dat in 2019 consumenten in totaal voor ruim 1,7 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief de afzet van biologisch in de verkoopkanalen die niet meegenomen zijn in de monitor, zoals buitenlandse levensmiddelenzaken, ambulante handel, puur online handel, en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels.


Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2014 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2017 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2018 (rapport)
  • •Monitor Duurzaam Voedsel 2019 (rapport)


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



Top of page