Mijn agrimatie

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Nieuws
         
Monitor Duurzaam Voedsel 2019

17-11-2020

We besteedden in 2019 18% meer aan duurzaam voedsel dan het jaar hiervoor. Consumenten zijn best bereid meer aan duurzaam voedsel uit te geven. Ook groeide het aanbod gestaag. Van de ruim 56 miljard euro die we vorig jaar aan voedsel besteedden gingen er 7,7 miljard euro op aan duurzaam eten. In 2018 was dat nog 6,5 miljard euro.

Dit staat in de Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Economic Research 

Wageningen Economic Research deed onderzoek in supermarkten, foodservice (horeca) en winkels die gespecialiseerd zijn in duurzame voeding en keek naar de productgroepen aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren, houdbare producten, samengestelde maaltijden, koffie, thee, vis, vlees, vleeswaren, zuivel en dranken.

Duurzaam voedsel wordt in de Monitor Duurzaam Voedsel gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is, en is herkenbaar voor consumenten door een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk op het product.

Bestedingen stijgen in bijna alle productgroepen
Aan duurzame vlees en vleeswaren, koffie en thee en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig besteedden mensen het meest. Vooral eieren en zuivel kochten we veel meer ten opzichte van vorig jaar. We kozen 81% meer dan vorig jaar voor duurzame zuivel en 58% meer voor duurzame eieren. Vlees en vleeswaren steeg met 10%.

On The Way to PlanetProof is de grootste stijger
Het keurmerk On The Way to PlanetProof verdient aparte vermelding omdat het recent is geïntroduceerd bij veel producten zoals aardappelen, uien, groente, fruit, kruiden, zuivel, eieren en dranken. Grote kans dat je naar een product grijpt met dit keurmerk dus. Gevolg van deze opschaling: een vijf keer zo’n hoge omzet in 2019 dan in 2018, te weten 492%.

On The Way to PlanetProof gaat uit van een integrale benadering en neemt verschillende duurzaamheidsthema’s mee waarvan klimaat, bodem, landschap, biodiversiteit, water en dierwelzijn er een paar van zijn. Andere gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ Certified, Label Rouge en Vrije Uitloop en kennen een stijging van tussen 5% en 14%.

Producten met het Keurmerk Beter Leven zijn het meest verkocht. In 2019 gingen voor zo’n 2,8 miljard van deze producten over de toonbank. Gevolgd door het label Biologisch (1,6 miljard) en aan producten met het label UTZ Certified gaven we 1,5 miljard uit.

Supermarkten en foodservice worden duurzamer
Om te beginnen bij de supermarkten. Hier zie je consumenten de grootste switch naar duurzame opties maken. We vulden onze winkelwagens zo’n 19% meer dan vorig jaar met producten die een duurzaamheidskeurmerk dragen. In de foodservicesector kozen we in vergelijking met vorig jaar 16% meer voor duurzaam. In gespecialiseerde duurzame winkels is de stijging het minste: 2% meer duurzame aankopen dan vorig jaar.

Foodservice: veel duurzame zuivel
In de foodservice zoals horeca en catering, bijvoorbeeld binnen de zorginstellingen en op recreatieplekken wordt mede door de uitbreiding van het label On The way to PlanetProof veel meer duurzame zuivel gebruikt. Dit zie je bijvoorbeeld in een stijging van 78% in het gebruik van zuivel. Eieren, groenten en fruit daalden met respectievelijk 12% en 11% in gebruik. Een echte verklaring is hiervoor niet te vinden. In zorginstellingen is de toename in verkoop van duurzaam voedsel het hoogst met 42%. Bij verkooppunten onderweg, zoals in vliegtuig, auto en trein is de omzet voor duurzaam voedsel juist gedaald met 11%.

Biologische winkels moeten hard concurreren
Gespecialiseerde duurzame winkels, waar ze vooral biologische en biodynamische voeding verkopen, moeten sinds 2015 hard concurreren met supermarkten, die vaak ook biologische voeding tegen een lagere prijs verkopen. Maar in 2019 is er voor het eerst een stijging in omzet met 2%, wat mede veroorzaakt is door de btw-verhoging. De btw is van 6% naar 9% gestegen. De facto is er daarom sprake van reëel omzetverlies. Zuivel laat de grootste groei zien. Ook andere producten, zoals brood, granen en gebak, eieren en vis toonden een kleine groei.

Voor wie is de Monitor?
De monitor duurzaam voedsel is samengesteld in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Het ministerie wil inzicht in de verduurzaming van de voedselketens in Nederland.  

Hierbij de link naar het onderzoek


Aanvullende informatie bij dit bericht
Er is mogelijk een update geweest van de informatie bij één of meer van de onderstaande analyses. Hieronder wordt de actuele inhoud getoond. De oudere analyse, die bij het nieuwsbericht hoorde, kan bekeken worden door bij de actuele analyse het archief te openen dat daar onderaan de pagina is weergegeven

Besteding naar keurmerk
•      

Besteding naar productgroep
•      

Besteding naar verkoopkanaal
•      

Marktaandeel duurzaam voedsel
•      

Consumptie biologische producten
•      



Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Andere recente nieuwsberichten
16-4-2024:
22-3-2024:
22-3-2024:
7-3-2024:
4-3-2024:
22-2-2024:
27-12-2023:
22-12-2023:
22-12-2023:
21-12-2023:

Meer nieuws