Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Verkoopkanalen
     
Verkoopkanalen
Kies een indicator
Verkoopkanaal - levensmiddelen

Verkoopkanalen en omzet in voeding
4-10-2016

In 2015 bedroeg de totale omzet in voeding in alle verkoopkanalen Nederland ruim 57 mld. euro. Dit bedrag werd afgezet in detailhandel (supermarkten en andere detailhandel als markten en speciaalzaken) en foodservice (horeca, catering, recreatie en verkooppunten ‘onderweg’).



De detailhandel is goed voor ruim twee derde van de omzet aan eten en drinken, met supermarkten als belangrijke outlets. In supermarkten werd in 2015 ongeveer 30 mld. euro aan voedsel omgezet, ruim de helft van alle voedselomzet. Foodservice neemt bijna één derde van alle omzet aan voedsel voor zijn rekening. In totaal werd in horeca, recreatie, catering en verkooppunten onderweg voor bijna 18 mld. euro uitgegeven.

Omzet eten en drinken in Nederland, 2015, in mld. euro
OmzetAandeel in omzet (%)
Retail39,469
Supermarkten29,752
Overig 9,717
Foodservice17,731
Horeca10,919
Recreatie a1,22
Catering3,26
Onderweg2,44
Totaal57,1100
a Uitgaven in recreatieparken, pretparken, etc.
Bron: Foodstep o.b.v. CBS en data Wageningen Economic Research.


De grote supermarktketens zoals Ahold (Albert Heijn), Jumbo, Lidl en Aldi kopen zelfstandig in, de kleinere ketens (zoals Deen, Dirk, Bas en Sligro) zijn aangesloten bij de inkoopcombinatie Superunie. Van de supermarkten staan de formules van Ahold als het gaat om omzet en marktaandeel in Nederland bovenaan. In 2015 realiseerde Ahold een omzet van bijna 13 mld. euro in Nederland, wat overeenkomt met een marktaandeel van ruim 35%. In voorgaande jaren heeft Ahold zijn marktpositie in Nederland versterkt door het overnemen van winkels, waaronder een aantal winkels van de C1000-formule. In 2012, bij de overname van C1000 door de Jumbo Food Groep, is een flink aantal C1000-supermarkten verkocht aan Albert Heijn en Coop op last van de mededingingsautoriteiten. Jumbo is een goede tweede met een marktaandeel van ruim 17% en een omzet van ruim 6 mld. euro in 2015. Jumbo heeft zijn marktaandeel vooral te danken aan de ombouw van C1000-winkels.

Lidl en Aldi staan op drie en vier. Traditioneel stonden deze formules bekend als discounters met een scherp geprijsd assortiment en een beperkt aantal artikelen. Lidl is zich langzaam gaan herpositioneren door in te zetten op een breder assortiment en imagoverbetering. Daarnaast heeft Lidl nieuwe winkels geopend. Als gevolg van deze veranderingen heeft Lidl zijn marktaandeel in vijf jaar bijna zien verdubbelen tot 10%.

Ahold heeft de meeste winkels. Albert Heijn, AH to go en AH XL hebben in 2015 tezamen 944 vestigingen. Jumbo heeft 583 vestigingen. Ondanks zijn vierde positie als het gaat om marktaandelen heeft Aldi nummer drie Lidl ingehaald in het aantal vestigingen in Nederland, 497 in 2015. Lidl heeft 404 vestigingen.


Omzet, marktaandelen en aantal winkels van supermarktformules in Nederland in 2015
FormuleOmzet in voedsel, mld. euroAantal vestigingen Marktaandeel, %
Ahold (Albert Heijn, AH to go, AH XL)12,794435,1
Jumbo Groep (Jumbo)6,258317,4
Lidl3,540410
Aldi2,54977,3
Plus2,22626,2
Detailresult (Dirk)1,31053,8
Coop (Coop Supercoop, CoopCompact)1,12543
Deen,6762,1
Hoogvliet,6642,2
Dekamarkt,6821,9
Spar (Spar, Attent, Spar City Store),53681,7
C1000n.b.01,1
Vomar,562
Bron: Distrifood o.b.v. IRI, Nielsen en eigen schatingen, bewerking Wageningen Economic Research.


Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven