Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Keten in beeld
     
Keten in beeld
Kies een indicator
Sectorbeschrijving - detailhandel

Huishoudens doen hun boodschappen merendeels in supermarkten
30-8-2016

De supermarkt is voor Nederlandse huishoudens steeds meer het verkoopkanaal bij uitstek voor de dagelijkse boodschappen. Dit gaat ten koste van de speciaalzaak die meer en meer terrein verliest. Supermarkten zetten vooral in op versproducten, producten die voorheen vooral in speciaalzaken werden verkocht.

Nederlandse huishoudens besteedden in 2013 voor ruim 42 miljard euro aan voedings- en genotmiddelen in de detailhandel.  Dat is ruim 15% van de totale bestedingen, die in dat jaar een omvang hadden van 284 miljard euro. Het merendeel van de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen, circa 34 miljard euro, wordt uitgegeven in de circa 4.300 supermarkten (volgens CBL) die Nederland rijk is. Hiermee is de supermarkt voor de Nederlandse consument het aankoopkanaal bij uitstek voor zijn dagelijkse boodschappen. De supermarkten zijn grotendeels in handen van een relatief klein aantal landelijk opererende supermarktketens. Albert Heijn is in Nederland de grootste supermarktformule met een marktaandeel van circa 34%. Het bezit ruim 900 winkels die in 2013 een omzet behaalden van circa 11 miljard euro. In 2014 is het aantal winkels gestegen naar bijna 1.150 met een omzet van ruim 11,3 miljard euro. Albert Heijn is eigendom van Ahold dat behoort tot de grootste supermarktketens in de wereld. De van oorsprong Duitse discounter Aldi heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 7,5%. Het eveneens Duitse Lidl heeft inmiddels een aandeel van 9,7% in 2014. Deze laatste discounter ziet zijn aandeel de laatste jaren sterk groeien. Jumbo Supermarkten, dat in 2009 het grotere Super de Boer overnam en in 2011 C1000, heeft een marktaandeel van bijna 20% in 2014 en is daarmee de tweede partij in Nederland na Albert Heijn. Supermarkten zijn vooral meer versproducten als brood, vlees, vis, vlees en groente gaan verkopen tegen (relatief) lage prijzen. Dit is ten koste gegaan van de speciaalzaak, die steeds meer terrein verliest.>



Kies een sector
Contactpersoon
David Verhoog
070-3358180
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven