Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Structuur
     
Structuur
Kies een indicator
Leeftijd schepen - kottervisserij

Vlootvernieuwing kottervisserij noodzakelijk en verwacht
1-4-2016

De trend van veroudering van de Nederlandse kottervloot zet zich voort. Slechts 4% van het aantal kotters was in 2015 jonger dan 10 jaar. Vanaf 2005 is er weinig geïnvesteerd in vernieuwing van de vloot. Slechts een tiental schepen is sindsdien nieuw in de vaart gebracht. In juli 2015 is de 'groene kotter' MDV 1 in gebruik genomen. De ervaring die met deze kotter wordt opgedaan en de resultaten die ermee behaald worden, kunnen door visserijondernemers worden gebruikt om zelf tot innovatie en/of investering in een nieuw schip te komen. Gezien de opgaande lijn in nettoresultaten in de kottervisserij, wordt verwacht dat in 2016 en 2017 meerdere nieuwe kotters in de vaart zullen komen.



De leeftijdsopbouw van de kotters per haven verschilt fors. De schepen uit Harlingen, Westdongeradeel en Lauwersoog zijn gemiddeld het oudst, respectievelijk 66, 59 en 59 jaar. Het betreft hier nagenoeg alleen garnalenkotters met een motorvermogen tot maximaal 300 pk. De vissersplaatsen Goedereede en Texel hebben de jongste schepen van Nederland met een gemiddelde leeftijd van 19 en 20 jaar. Dit zijn vooral platviskotters met motoren tussen 1.500 en 2.000 pk.






Kies een sector
Contactpersoon
Mike Turenhout
070-3358291
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven