Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Thema's > Structuur
     
Structuur
Kies een indicator
Leeftijd schepen - Kottervisserij

Nieuwbouw kottervisserij komt op gang
17-3-2017

De trend van veroudering van de Nederlandse kottervloot zet zich voort. Slechts 5% van het aantal kotters was in 2016 jonger dan 10 jaar. Vanaf 2005 is er weinig geïnvesteerd in vernieuwing van de vloot. Slechts een tiental schepen is sindsdien nieuw in de vaart gebracht. De opgaande lijn in nettoresultaten in de kottervisserij hebben er echter voor gezorgd dat meerdere visserijondernemers weer willen investeren in een nieuwe kotter. Begin 2016 is de garnalenkotter WR289 in de vaart gekomen en op dit moment (maart 2017) worden nog vier garnalenkotters (voor ondernemers op TX en WR) en een flyshootkotter (quotter) gebouwd.  Er wordt verwacht dat de komende jaren meerdere nieuwe kotters in de vaart zullen komen. Echter, de ontwikkelingen rondom Brexit en de aanlandplicht zullen van invloed zijn op de innovaties en investeringen in nieuwe schepen.



De leeftijdsopbouw van de kotters per haven verschilt fors. De schepen uit Harlingen, Westdongeradeel en Lauwersoog zijn gemiddeld het oudst, respectievelijk 67, 60 en 57 jaar. Het betreft hier nagenoeg alleen garnalenkotters met een motorvermogen tot maximaal 300 pk. De vissersplaatsen Goedereede en Texel hebben de jongste schepen van Nederland met een gemiddelde leeftijd van 21 en 20 jaar. Dit zijn vooral platviskotters met motoren tussen 1.500 en 2.000 pk.






Kies een sector
Contactpersoon
Wim Zaalmink
+31320293530
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



naar boven